Therapie: Wat het is en 5 tips om het te laten slagen

Share on facebook
Share on linkedin

Het woord zegt je vast wel iets en je kent vast ook wel mensen die in therapie zijn (geweest). Toch zijn er veel mensen die niet weten wat het precies inhoudt. Wat ze kunnen verwachten, wat er van hen wordt verwacht, kortom wat is therapie nou eigenlijk? Het kan daarom ook heel spannend zijn om er aan te beginnen. Of je denkt dat het alleen maar is voor zware problemen of je twijfelt of het jou wel kan helpen. Je bent niet de enige. Veel mensen lopen rond met deze vragen. Wil je meer weten over wat therapie is en hoe je jouw therapie het beste kunt laten slagen? Lees dan verder

Therapie is er in verschillende vormen. Voor de duidelijkheid hebben we het hier over psychotherapie, oftewel therapie die wordt aangeboden door een psycholoog of in sommige gevallen een psychosociaal therapeut. In deze tekst verder therapeut genoemd. Maar ook binnen de psychotherapie zijn verschillende stromingen. We willen het niet te ingewikkeld voor je maken. Daarom nu niet zoveel over de verschillende soorten therapie, maar meer over wat je kan verwachten in het algemeen.

Je denkt erover om je aan te melden bij een psycholoog. Misschien loop je al een hele tijd rond met bepaalde klachten, zoals angst of depressie, boosheid, onzekerheid, verdriet, voel je je opgebrand, heb je veel meegemaakt of is er iets anders. Of zijn jouw klachten recent ontstaan of verergerd? Het maakt niet zoveel uit, je hebt in ieder geval het gevoel dat je er iets aan wil doen en er met een professioneel iemand over wil praten. Of misschien weet je niet meer wat je moet doen en zoek je simpelweg een uitweg.

Het eerste gesprek zal een kennismaking zijn en wordt ook wel intake genoemd. Je vertelt waar je mee zit en de therapeut zal je allerlei vragen stellen. Je hoeft je niet druk te maken over wat er van je wordt verwacht. De therapeut zal vragen wat hij of zij moet weten en wat je wil bereiken. Je kan dan ook jouw vragen stellen. Het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de therapeut en dat deze jou kan vertellen wat hij of zij voor je kan betekenen.

In overleg met de therapeut zullen jullie bepalen waaraan en op welke manier jullie gaan werken aan het verlichten van jouw klachten. Dit zal in eerste instantie vaak zijn door erover te praten, zodat het voor zowel jou zelf als de therapeut steeds duidelijker wordt wat het probleem precies is. De ene angst is de andere namelijk niet en dat geldt ook voor andere klachten. Bij de een komt het door een nare ervaring, bij de ander door aangeleerd gedrag. Soms is de vinger er ook niet exact op te leggen, maar wordt het in ieder geval steeds duidelijker wat er nou precies bij jou gebeurt en waarom je reageert zoals je dat gewend bent en het meest belangrijke wat jou belemmert en hoe je dat kunt veranderen.

Dat kan even uitzoekwerk zijn, maar de meeste therapeuten zijn bedreven om zo snel mogelijk tot de kern van jouw klachten te komen. Hij of zij zal jou helpen jouw patronen te gaan doorbreken. Dit kan inhouden dat je bijvoorbeeld vaker grenzen moet stellen, dat je jouw angstige gedachten onder controle krijgt, dat je meer naar jouw gevoel gaat luisteren of dat je leert je juist niet zo vaak door jouw emoties te laten leiden.

De therapeut leert jou nieuwe vaardigheden, oefent met jou, geeft je advies, geeft je opdrachten mee, luistert naar je, spiegelt je, motiveert je, biedt jou een ander perspectief, laat je jouw gedachten en gevoelens onder woorden brengen en helpt je met het zoeken naar oplossingen of andere manieren om met dingen om te gaan.

Uiteindelijk moet je het zelf doen, maar de therapeut helpt je op weg totdat je het zelf kan. Hij of zij geeft je handvatten om jouw klachten te doen verminderen. Wat jij kunt doen om de therapie de meeste kans van slagen te geven?:

1. Zet je zoveel mogelijk in: houd je aan afspraken, maak de opdrachten die je afspreekt en probeer ook zelf actief met nieuwe inzichten enz. aan de slag te gaan.

2. Neem een open houding aan: misschien vertelt de therapeut je iets waar je nooit bij stil hebt gestaan of vind je het moeilijk om iets onder ogen te komen. Uiteindelijk zal een open houding je het verst brengen. Je hoeft het zeker niet met alles eens te zijn, maar veeg ook niet alles van tafel.

3. Gun het tijd: vaak zijn patronen of klachten ontstaan over vele jaren en is het ook een proces om tot verbetering te komen. Zie vooral alle kleine stapjes en successen die je boekt, deze zijn heel waardevol en helpen je om door te zetten!

4. Wees zo eerlijk en open mogelijk tegen jouw therapeut: hoe meer de therapeut weet over hoe jij denkt en wat jij voelt, hoe beter deze jou kan helpen. Weet je het niet of vind je het moeilijk om over iets te praten? Maak dat dan juist ook bespreekbaar. Zo blijf je in gesprek zonder vast te lopen.

5. Neem een actieve houding aan: stel vragen als je iets niet snapt, vraag verduidelijking, breng zelf onderwerpen in.

Het is jouw leven, neem dus ook de verantwoordelijkheid over jouw therapie. Je zult er dan het meeste uithalen en ook het meest tevreden zijn met hoe het verloopt en wat je ermee bereikt.

Wil je ook iets doen aan jouw klachten en zoek je hier hulp bij door middel van therapie? Op PsyVisie kun je (video)bellen met ervaren en deskundige psychologen. Je kunt snel terecht, wij hebben geen wachtlijst.

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als vervanging voor diagnose, behandeling of professioneel advies. Je mag geen actie ondernemen zonder overleg met een gekwalificeerde professional in de geestelijke gezondheidszorg. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Als je in een crisis verkeert of een andere persoon in gevaar is, gebruik deze site dan niet. Deze bronnen kunnen je onmiddellijk helpen.