Artikelen en advies over angst

Een angststoornis kan iemand constant of in ieder geval regelmatig een overweldigd, ongemakkelijk en nerveus gevoel bezorgen. Omdat tijdelijke angstgevoelens als ‘normaal’ kunnen worden beschouwd, is het belangrijk het onderscheid te maken tussen het hebben van een angststoornis of niet. Dat helpt bij het krijgen van de benodigde behandeling en draagt bij aan het begrip voor de persoon.

Om een beter begrip van angst in verschillende vormen te krijgen, vind je hier artikelen die informatie bieden over de signalen, oorzaken, symptomen, behandeling en preventie van verschillende angststoornissen.

DOORBREEK DE VICIEUZE CIRKEL

Krijg de ondersteuning die je nodig hebt van een van onze psychologen.

Angst kan uit de hand lopen

Af en toe angst ervaren is een normaal onderdeel van het leven. Mensen worden angstig om allerlei redenen, waaronder problemen in hun relaties, het idee niet te kunnen voldoen, onverwachte gebeurtenissen of problemen op het werk. Onthoud dat er een verschil is tussen je af en toe nerveus of angstig voelen en het hebben van een angststoornis.

Er zijn momenten waarop je lichte angstsymptomen kunt ervaren, zoals wanneer je op het punt staat een examen te doen. Het is normaal om je dan wat angstig te voelen. Als je echter regelmatig veel overmatige angst ervaart in jouw dagelijkse leven, dan kan er een probleem zijn. Het is niet normaal om gedurende langere tijd overmatige angst te ervaren zonder duidelijke oorzaak of aanleiding of dat deze angst jouw leven beheerst.

Symptomen van een angststoornis omvatten het ervaren van intense angst die niet in verhouding staat tot de feitelijke situatie, en dat op een regelmatige basis.

Verschillende soorten angststoornissen

Er zijn verschillende soorten angststoornissen. Veel voorkomende vormen van angststoornissen zijn: gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis en verschillende fobieën. Symptomen kunnen variëren in ernst afhankelijk van de persoon die ze ervaart. Een angststoornis kan een ernstige aandoening zijn die jouw lichaam en geest beïnvloedt. Het kan een uitdaging zijn om het uit te leggen aan anderen die het niet voelen, maar onthoud dat jouw angst echt is. Dat wil zeggen, je ervaart echt een gevoel van gevaar en onveiligheid, ook al is dat in werkelijkheid niet zo.

Klinische angst is een vorm van angst die veel ernstiger is dan het af en toe hebben van nervositeit. Angststoornissen zijn hardnekkig en beïnvloeden de kwaliteit van leven van een individu, inclusief zijn relaties, werk en lichamelijke gezondheid. Mensen met een fobie of angststoornis hebben behandeling nodig om het leven weer beheersbaar te maken en de angst te overwinnen.

Andere vormen van angststoornissen zijn obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) en sociale angst. Sociale angststoornissen interfereren met het functioneren in dagelijkse activiteiten, zoals sociale situaties, werk/school en relaties. OCS, oftewel een dwangstoornis, kan ook erg beperkend zijn voor iemand, omdat dit veel angst en dwanghandelingen of -gedachten met zich meebrengt. Dit kan iemand soms volledig in beslag nemen waardoor er weinig ruimte overblijft voor een “normaal” leven.

Exposure therapie is een van de behandelingen voor het leren omgaan met angst. Dit is een onderdeel van cognitieve gedragstherapie. Dit onderdeel van therapie helpt cliënten specifieke angststoornissen, sociale angststoornissen en gegeneraliseerde angststoornissen te overwinnen door de angst veroorzakende stimulus geleidelijk, in stapjes te introduceren tijdens sessies of de cliënt zelf te laten oefenen buiten de therapiesessies door zichzelf bloot te stellen.

Het doel van exposure is om de angstklachten te verminderen en ervoor zorgen dat mensen die lijden aan een angststoornis, sociale angst en gegeneraliseerde angst weer een normaal leven kunnen leiden. Vermijding is een veelvoorkomende strategie van mensen met angstklachten om met de angst om te gaan, maar zorgt er juist voor dat deze ook in stad wordt gehouden. Doorbreken van de vicieuze cirkel is een belangrijk onderdel van therapie. Veel voorkomende angstsymptomen zijn onder andere: snelle hartslag, een stijging van de bloeddruk, duizeligheid, kortademigheid en hyperventilatie, zweten, trillen en gespannen spieren.

 

Je verzint het niet

Angst is echt. Wanneer je last van angst hebt, zullen er mensen zijn die niet begrijpen wat je doormaakt en er misschien over oordelen. Ze denken misschien dat je je aanstelt of het inbeeld. Angst ontstaat door irreële gedachten over iets, maar wat je voelt is echt. Dat wil zeggen, jouw angstgevoelens zijn echt, alleen de dreiging is irreëel.Er zijn, zoals als eerder genoemd, verschillende angststoornissen, bijvoorbeeld: gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis of sociale angst.

Dit zijn allemaal stoornissen waarover je meer informatie kunt krijgen van jouw behandelaar. Er zijn verschillende coping-technieken voor angst en er is niet een manier om dit te leren beheersen. Er zijn er namelijk velen. Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat jouw angst echt is en dat het er mag zijn. Ontkennen is namelijk een ineffectieve manier om ermee om te gaan en niet lang vol te houden. Een psycholoog kan jou leren hoe je er wel effectief mee om kunt gaan en wat de onderliggende oorzaak is van jouw angst, zodat je die ook aan kunt pakken.

Naarmate het niveau van angst toeneemt, beginnen fysieke symptomen van angst zich te manifesteren in de vorm van bijvoorbeeld: toenemende spierspanning, verhoogde hartslag en pijn op de borst.

Gegeneraliseerde angststoornis

Bij gegeneraliseerde angststoornis is je zorgen maken een veel voorkomend symptoom. Gegeneraliseerde angststoornis (GAS) beïnvloedt de gedachten van een persoon tot het punt waarop hij of zij consequent bezig is zich zorgen te maken. Je kan je fixeren op iets vreselijks wat mogelijk kan gebeuren terwijl daar geen bewijs voor is of een duidelijke aanleiding dat er dreigend gevaar is. Mensen met GAS bereiden zich voor op het worst case scenario en zijn geneigd te geloven dat deze nadelige resultaten waarschijnlijk zijn. Ze maken zich zorgen over verschillende problemen, zoals hun gezondheid, relaties, financiën of psychische toestand. Mensen met GAS vinden het een uitdaging om hun zorgen te beheersen en brengen veel tijd in hun hoofd door. Hoewel ze zich geen zorgen willen maken, kunnen ze het niet stoppen. Ze bereiden zich voor op een verwoestende uitkomst, maar er zijn geen aanwijzingen dat er vreselijke dingen zullen gebeuren. GAS komt bij 2-5% van de bevolking voor (ongeveer 350.000 van de Nederlanders) en is goed te behandelen met therapie.

 

Krijg de ondersteuning die je nodig hebt van een van onze psychologen

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als vervanging voor diagnose, behandeling of professioneel advies. Je mag geen actie ondernemen zonder overleg met een gekwalificeerde professional in de geestelijke gezondheidszorg. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Als je in een crisis verkeert of een andere persoon in gevaar is, gebruik deze site dan niet. Deze bronnen Deze bronnen kunnen je onmiddellijk helpen.