Artikelen en advies over depressie

Bijna iedereen voelt zich weleens down en maakt weleens een dipje door. Dat kan komen door een of meerdere tegenslagen, als je in korte tijd of ook over langere tijd veel meemaakt of als je niet tevreden bent over je leven. Soms weet je ook niet precies waar het gevoel vandaan komt. Dan voel jij je somber, maar kan je daar geen directe oorzaak voor aanwijzen. Als dit maar even duurt, dan is dat niet zo erg. Je komt er zelf weer uit of met de steun van anderen. Er is dan geen sprake van een depressie. Hou je echter last van een sombere stemming, die jouw leven overheerst en jou op meerdere of alle vlakken beïnvloed, dan is er wel sprake van een depressieve stoornis.

Om een beter begrip van depressieve klachten in verschillende vormen te krijgen, vind je hier artikelen die informatie bieden over de signalen, oorzaken, symptomen, behandeling en preventie van verschillende soorten depressies.

DOORBREEK DE VICIEUZE CIRKEL

Krijg de ondersteuning die je nodig hebt van een van onze psychologen.

Van kwaad tot erger

Zoals eerder vermeld zijn somberheidsgevoelens iets wat bijna iedereen weleens ervaart. Maar als jij je dag in, dag uit neerslachtig voelt of als het een steeds terugkerend gevoel is, dan kan er sprake zijn van een depressie. Je komt dan in een negatieve spiraal terecht die je zelf nog moeilijk kan doorbreken. Alles kan dan een opgave worden en je ziet overal tegenop. De verleiding om je terug te trekken en niets meer te doen wordt heel groot. Veel mensen geven zich dan over aan dit gevoel en dat kan weer leiden tot een nog depressiever gevoel, nog minder motivatie om iets te ondernemen, nog minder zin om onder mensen te komen, een negatief zelfbeeld en een ontevreden gevoel over het leven.

Mensen die depressief zijn, zijn geneigd alles door een donkere bril te zien. Het glas is half leeg. Beren op de weg zien. Het zijn uitdrukkingen die voor een depressief persoon herkenbaar zijn. Depressies komen voor in verschillende vormen en verschillen ook in ernst. Zo kun je een licht somber gevoel ervaren, maar nog wel in staat zijn tot het ondernemen van dingen, zodat je niet ernstig beperkt wordt erdoor. Het kan ook zijn dat je ’s morgens al niet jouw bed uit kunt komen en het een opgave is om je door de dag te slepen en het leven voelt als totaal nutteloos en een zware last. Dan is er sprake van een ernstige depressie. Suïcidale gedachten komen vaak voor in combinatie met een depressie. Die kunnen zelfs leiden tot een poging tot zelfdoding.

Symptomen van een depressie zijn:

• Het ervaren van een somber, neerslachtig of leeg gevoel.
• Een verminderde interesse in activiteiten of sociale contacten, je beleeft er minder of geen plezier meer in en kan er niet meer van genieten.
• Negatieve gedachten en gevoelens.
• Piekeren
• Een negatief zelfbeeld of verminderd zelfvertrouwen.
• Prikkelbaarheid of snel emotioneel
• Concentratieproblemen
• Vermoeidheid
• Suïcidale gedachten
• Vergeetachtigheid
• Verminderde eetlust of juist teveel eten
• Gevoel van eenzaamheid

Verschillende vormen van depressie

Er zijn verschillende vormen van depressie. Naast een eenmalige of terugkerende episode (periode dat iemand depressief is), die zowel licht als zwaar kan zijn, zijn de meest voorkomende vormen: een depressie na een bevalling (postpartum depressie), een dysthyme stoornis (een minder zware, maar langdurige depressie, een bipolaire stoornis, oftewel manische depressie (depressieve perioden afgewisseld met manische perioden) of de seizoensgebonden depressie (SAD: Seasonal Affective Disorder).

Een depressie is hardnekkig en beïnvloed het leven van iemand op allerlei vlakken. Dit kan zijn op het gebied van werk/opleiding, relaties, sociale contacten, vrijetijdsbesteding, beweging en zelfverzorging. Er zijn mensen die depressief zijn, maar waar dit niet aan te merken is. Ze ondernemen nog van alles, alleen zit dit gevoel van binnen. Aan de andere kant zijn er mensen die duidelijk een sombere stemming hebben en tot niets meer kunnen komen. Dit is een indicatie voor de ernst van de depressie, maar dit betekent niet dat de eerste persoon er niet zoveel last van heeft.

Behandeling voor depressie

Mensen met een depressieve stoornis hebben behandeling nodig om het leven weer beheersbaar te maken en de depressie te overwinnen. In sommige gevallen herstelt iemand na verloop van tijd van een depressie, maar de kans op terugval is dan vaak groot.

Cognitieve gedragstherapie is een vorm van behandeling die veel wordt toegepast bij een depressie. Je leert anders denken en eventueel veranderingen aan te brengen in jouw dagstructuur en activiteiten. Dit noemen we activeren. Sporten heeft een positieve invloed op de stemming en heeft een natuurlijke anti-depressieve werking.

Het is ook goed om naar de oorzaak te kijken van de depressie. Meestal is er een trigger die de depressie uitlokt, maar is er al langer sprake van bepaalde gedachten- en gedragspatronen die tot een depressie leiden. Zo kun je bijvoorbeeld de overtuiging hebben dat je niets waard bent, geluk niet voor je is weggelegd of ben je gewend om steeds over je grenzen te gaan of krop je bepaalde emoties zoals boosheid of verdriet steeds op. Deze patronen kunnen op den duur leiden tot somberheidsgevoelens.

Naast cognitieve gedragstherapie zijn er andere vormen van therapie die effectief zijn gebleken voor depressie. Dit zijn bijvoorbeeld ACT, schematherapie, Interpersoonlijke therapie en inzichtgevende therapie. Anti-depressiva wordt regelmatig voorgeschreven voor een depressie. Dit gaat in de meeste gevallen in combinatie met therapie. Je kunt zelf bepalen wat het beste bij je past en daar een psycholoog voor zoeken.

Blijf er niet alleen mee rondlopen

Als je last hebt van een depressie is het belangrijk om dit te delen met mensen uit jouw omgeving of professionele hulp te zoeken. Je voorkomt dat het erger wordt als je hulp zoekt. Ook is het zwaar om het in je eentje te moeten dragen. Als je depressief bent, kun je tegen onbegrip aanlopen. In dat geval is het belangrijk je te beseffen dat jij je niet aanstelt.

Een depressie is een aandoening die echt is. Het komt ook vaak voor, 1 op de 5 volwassenen krijgt ooit in zijn of haar leven te maken met een depressie. Je bent dus niet de enige. Toch krijgen sommige mensen te maken met onbegrip. Ze krijgen bijvoorbeeld te horen dat ze zich niet moeten aanstellen, dat ze lui zijn of niet zo moeten klagen. Dit is onterecht. Als je er zelf niet uitkomt, kan een psycholoog je hierbij helpen en krijg je wel begrip voor jouw klachten.

 

Krijg de ondersteuning die je nodig hebt van een van onze psychologen

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als vervanging voor diagnose, behandeling of professioneel advies. Je mag geen actie ondernemen zonder overleg met een gekwalificeerde professional in de geestelijke gezondheidszorg. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Als je in een crisis verkeert of een andere persoon in gevaar is, gebruik deze site dan niet. Deze bronnen Deze bronnen kunnen je onmiddellijk helpen.