Burn out en stress: onderliggende patronen en 6 tips om je er weer bovenop te helpen

Share on facebook
Share on linkedin

Voel jij je opgebrand, uitgeput, constant vermoeid, kan je je niet meer goed concentreren, vergeet je ineens van alles, ben je snel emotioneel, of prikkelbaar, ben je down, kan je moeilijk je bed uitkomen, ben je vatbaarder voor infecties, heb je minder zin om iets te ondernemen, ben je niet meer vooruit te branden, loop je niet meer zo snel warm voor iets of voel je je zelfs apathisch, zit je opeens vaak te piekeren, voel je je gespannen of onrustig, heb je slapeloze nachten of wordt je niet meer uitgerust wakker? Dan heb je misschien wel een burn out.

Veel mensen stappen dan naar hun huisarts of proberen er zelf weer bovenop te komen. Helaas is dat niet altijd even makkelijk. Je hebt misschien wel door dat jouw klachten komen door stress, maar als je je na een paar weken of maanden rust niet veel beter voelt, kan dat erg frustrerend zijn en misschien weet je niet meer wat je nog kunt doen om te herstellen. Toch is dat mogelijk. Wil je weten hoe? Lees het hier!

Rust

Het is uiteraard belangrijk om rust te nemen. Misschien moet je vanwege je burn out tijdelijk stoppen met werken of minder uren gaan werken. Tijdelijk de verplichtingen die je zoveel kosten beperken kan ook enorm schelen. En steun vragen aan jouw omgeving. Dit lijkt vrij logisch, maar als je iemand bent met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, als je het moeilijk vindt om hulp te vragen, als je liever voor een ander klaarstaat dan dat je aan jezelf denkt, als je het moeilijk vindt om aandacht te vragen voor jouw behoeften of grenzen te stellen, dan is dit niet zo eenvoudig.

Een burn out of stressklachten ontstaan veel vaker bij mensen die zich (onder andere) juist in bovenstaande kenmerken herkennen. Dat maakt het dus juist niet makkelijk om de juiste maatregelen te treffen zodat je zo snel mogelijk weer kunt herstellen. Maar die zijn wel noodzakelijk. Als je het niet hebt geleerd om goed voor jezelf te zorgen, kan het ook zijn dat je niet ziet wat je nodig hebt en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Daarnaast leven we in een veeleisende maatschappij. Dat helpt ook niet mee.

Patronen

Je hebt misschien ook geen idee hoe het komt dat je telkens weer tegen een muur oploopt en opbrandt. Zo kan je in een patroon terechtkomen van opgebrand raken, een stapje terugnemen en vervolgens weer tegen de lamp lopen, totdat je echt niet meer kunt. Maar zo ver wil je natuurlijk niet dat het komt. Het is daarom goed om eens te gaan onderzoeken waardoor het toch steeds weer zover komt. Ook als het de eerste keer is. Hoe eerder je erbij bent hoe beter!

Burn out en stressklachten uiten zich in lichamelijke- en psychische klachten doordat je veelvuldig over jouw grenzen bent gegaan. Stress heeft bijna iedereen wel eens, maar als je er vaak last van hebt, is dat erg belastend. En uiteindelijk kan een burn out ontstaan. Burn out is het eindstadium van langdurige stress. Jouw lichaam raakt ontregelt en komt niet meer tot rust. Je staat als het ware constant “aan”. Er wordt vaak gezegd dat het tussen de oren zit, maar ook lichamelijk is er wel degelijk wat aan de hand. Alleen kom je er meestal niet alleen met rust en ontspanning. Vaak omdat er patronen ten grondslag liggen aan het ontstaan van jouw klachten.

Misschien wil je graag anderen tevreden stellen en cijfer je jezelf weg, of denk je negatief over jezelf en wil je compenseren door extra je best te doen, ben je bang om te falen en doe je altijd veel meer dan nodig of denk je dat je beter alles zelf kunt doen, omdat je niet op anderen kunt vertrouwen. Of misschien heb je onverwerkte trauma’s en ben je voortdurend op weg om er maar niet meer aan te hoeven denken. Het kunnen allerlei opvattingen zijn over jezelf, over anderen of gebeurtenissen die jou (onbewust) nog bezig houden.

Wat je zelf kunt doen

Om niet steeds weer in een patroon te vervallen van opbranden, kun je het volgende doen:

1. Onderzoek wat jouw patronen zijn.

Soms weet je het wel, maar soms ben je er niet van bewust wat jou steeds drijft tot het uiterste te gaan en niet op tijd op de rem te trappen.

2. Leer naar jouw lichaam te luisteren.

Jouw lichaam weet wat wel en (nog) niet kan. Je moet hier alleen wel naar luisteren en dit serieus nemen.

3. Leer naar jouw gevoel te luisteren.

Het hoofd kan van alles bedenken om je door te laten gaan totdat je er bij neervalt. Je hebt inmiddels vast wel door dat dit momenteel niet jouw beste raadgever is. De connectie met jouw gevoel ben je misschien wel kwijt. Dan is het waardevol om weer te leren luisteren naar wat jouw gevoel te vertellen heeft en je af te vragen of je wel het leven leidt wat je vanuit je hart zou willen.

4. Geef jezelf de tijd. We leven in een “snelle” maatschappij.

Maar dit draagt niet bij aan onze gezondheid en vermogen om tot rust te komen. Ook al zijn er tal van verleidingen, het is voor nu vooral belangrijk dat je alle rust en tijd neemt.

5. En die rust en tijd heb je vooral nodig voor jezelf.

Jij bent nu even jouw prioriteit. Stel jezelf en jouw herstel voorop. Leer grenzen te stellen, hulp te vragen etc. Je hoeft echt niet alles en iedereen opzij te zetten, maar personen of situaties die niet bijdragen aan jouw herstel kan je beter even laten voor wat ze zijn.

6. Zoek professionele hulp als je er zelf niet uitkomt.

Gespecialiseerde artsen kunnen jou op lichamelijk gebied ondersteunen en voor de mentale ondersteuning kan je terecht bij een psycholoog.

Zoals je leest kan je wel degelijk iets doen om weer de oude te worden na een burn out. Hoe langer jouw klachten bestaan, hoe moeilijker het wordt om weer te herstellen. Wees er daarom snel bij en blijf er niet te lang mee rondlopen. Wil je ondersteuning van een psycholoog? Op PsyVisie kun je (video)bellen met gespecialiseerde psychologen. En een afspraak is snel gemaakt!

Wil je ook iets doen aan jouw klachten en zoek je hier hulp bij door middel van therapie? Op PsyVisie kun je (video)bellen met ervaren en deskundige psychologen. Je kunt snel terecht, wij hebben geen wachtlijst.

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als vervanging voor diagnose, behandeling of professioneel advies. Je mag geen actie ondernemen zonder overleg met een gekwalificeerde professional in de geestelijke gezondheidszorg. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Als je in een crisis verkeert of een andere persoon in gevaar is, gebruik deze site dan niet. Deze bronnen kunnen je onmiddellijk helpen.