Als angst jouw leven beheerst: 5 tips om het te overwinnen

Share on facebook
Share on linkedin

Hartkloppingen, zweethanden, een onrustig gevoel, ademhaling die versneld, het benauwd krijgen, tintelingen, gedachten die alle kanten opschieten, bevriezen, doemscenario’s, piekeren, een onstabiel gevoel, niet meer kunnen concentreren, gespannen spieren, hyperventilatie, het gevoel gek te worden. Het zijn allemaal uitingen van angst en vrijwel iedereen heeft wel eens een moment in zijn leven gehad dat hij of zij zich angstig voelde. Zo lang dit bij een moment blijft is het niet erg. Maar maak je dit vaak en misschien wel dagelijks mee? Dan is het een ander verhaal. Grote kans dat het dan je leven is gaan beheersen en dat je vaak de situaties vermijdt die jou angstig maken. Heb je het gevoel dat je in een vicieuze cirkel van angst terecht bent gekomen en wil je deze doorbreken? Lees dan verder!

Angst komt voor in verschillende vormen. Sommige mensen zijn bang voor een enkel iets, bijvoorbeeld honden of bloed. Dat kan je leven al behoorlijk beperken. Er zijn echter ook meer algemene vormen van angst voor bijvoorbeeld sociale situaties of als je iets moet presteren, voor autoriteitsfiguren of om ziek te worden. Ook kan er een algemeen gevoel van angst overheersen wat niet gericht is op een bepaalde situatie of personen, maar wat te pas en te onpas op komt zetten en waar geen duidelijke aanleiding voor lijkt te zijn. Wat jouw bron van angst ook is, het is een uiterst ongemakkelijk en naar gevoel waar je telkens weer mee te maken krijgt en waar je ongetwijfeld van af wil.

Wat het moeilijk maakt om jouw angst te overwinnen is dat je vaak de trigger van jouw angst gaat vermijden. Dat lijkt een logisch gevolg te zijn. Je bent ergens bang voor, dus dan ga je het niet opzoeken. Sterker nog je gaat het zo snel en vaak mogelijk uit de weg. Wat dit vaak betekent is dat jouw leven beperkt wordt. In sommige gevallen is dat geen grote beperking, maar het kan zo’n ernstige beperking worden dat je niet meer buiten komt, niet solliciteert voor een nieuwe baan terwijl je dat wel graag wil, je niet voor jezelf opkomt, terwijl dat wel nodig is of dat je niet de dingen doet die nodig zijn om het leven te leiden dat je graag wil leiden.

Het is allemaal angst. Soms voel je dat heel duidelijk aan jouw lichaam en heb je angstige gedachten, maar het kan ook zijn dat je alleen een ongemakkelijk gevoel hebt en merkt dat je bepaalde dingen uit de weg gaat. Het vereist in dat geval soms eerlijkheid om toe te geven dat je iets niet durft. Veel mensen gaan dan excuses bedenken zoals “Zo graag wil ik het niet” of “Deze baan geeft me tenminste zekerheid” of “Mijn partner heeft ook goede kanten”. Ze bedenken redenen om iets goed te praten wat ze diep van binnen anders willen, maar niet aandurven.

1. Het belangrijkste wat je kunt doen om jouw angsten te overwinnen, is stoppen met vermijden.

Juist wel solliciteren, juist wel die nieuwe mensen aanspreken, toch die presentatie houden, wel aan die nieuwe opleiding beginnen, wel jouw mening geven of voor jezelf opkomen. En dat dat niet makkelijk zal zijn, dat is te verwachten. De eerste keer zal je een hele hoop moed moeten verzamelen, maar als je blijft doorzetten zal het echt minder eng worden. En zal ook jouw vertrouwen groeien in jezelf. Stapje voor stapje.

2. Wat daarbij helpt is het veranderen van jouw gedachten.

Je kunt in gaan zien waar jouw gedachten vandaan komen, waarom ze niet realistisch zijn en welke denkfouten je maakt. Door angst kom je in een tunnelvisie terecht die jouw blik vernauwt en waardoor je niet helder meer na kunt denken. Maar als je die gedachten onder de loep neemt, kan je inzien dat jouw gedachten jou alleen maar tegenhouden, maar niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid.

3. Ook inzien dat jij zelf degene bent die in de weg staat van jouw geluk is belangrijk.

En dat je dat niet expres doet maar dat je zo jouw redenen hebt om dat te doen. Begrip voor jezelf is een enorme hulp in het proces. Je wilt jezelf namelijk niet nog meer naar beneden halen als iets niet lukt of als je toch wel weer bang wordt, maar jezelf juist motiveren in de juiste richting. Maar soms moet je wel even streng zijn voor jezelf en geen smoesjes meer bedenken.

4. Leer jouw gedachten en emoties niet altijd zo serieus te nemen.

Sommige mensen denken dat als zij angstig zijn, dat betekent dat iets ook echt gevaarlijk is. Of als zij boos worden, iemand ook echt iets verkeerd doet. Dit is niet altijd het geval. Jouw reactie is vaak een projectie. Jij vindt iets eng om een bepaalde reden en de trigger wordt dan in jouw ogen gevaarlijk. Maar dit kan een volkomen onschuldig iets zijn. Het is daarom belangrijk om in te zien dat jouw gedachten en emoties niet altijd op de werkelijkheid gebaseerd zijn. Ze zijn jouw eigen interpretatie van een situatie of persoon. Dit kan ook opgelegd zijn door anderen, maar je kunt altijd nog voor jezelf denken. Dit helpt om niet zo gevangen te worden in de emotie en de realiteit niet uit ogen te verliezen.

5. Leer ontspannen.

Dit kan door middel van ademhaling- of mindfulness oefeningen, door meditatie, yoga, maar ook sport of creatief bezig zijn, door te praten met iemand, te wandelen buiten of iets anders. Voor iedereen kan het verschillend zijn wat ontspannend werkt. Je kunt gaan ontdekken wat voor jou een fijne manier is om te ontspannen. En misschien is dit heel moeilijk voor je, maar dat betekent niet dat je het niet kunt leren.

Zoals je leest, is er iets te doen aan angst en kan je jouw angsten overwinnen. Stoppen met vermijden, jouw denkwijze veranderen, jouw angsten leren begrijpen en aangaan en jouw emoties en gedachten minder serieus gaan nemen. Dit vergt wel doorzettingsvermogen en de bereidheid het echt aan te gaan. Dat is vaak niet makkelijk en begeleiding daarbij kan daarom wenselijk zijn. Iemand die met je meedenkt, je handvatten geeft en je steunt door het proces heen. Wil jij hulp bij het overwinnen van jouw angsten? Meld je aan bij PsyVisie!

Wil je ook iets doen aan jouw klachten en zoek je hier hulp bij door middel van therapie? Op PsyVisie kun je (video)bellen met ervaren en deskundige psychologen. Je kunt snel terecht, wij hebben geen wachtlijst.

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als vervanging voor diagnose, behandeling of professioneel advies. Je mag geen actie ondernemen zonder overleg met een gekwalificeerde professional in de geestelijke gezondheidszorg. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Als je in een crisis verkeert of een andere persoon in gevaar is, gebruik deze site dan niet. Deze bronnen kunnen je onmiddellijk helpen.